Silver Linings Playbook

David O. Russell, USA, 2012o

s
vretour

Pat Peoples, après quatre ans passées dans une institution mentale, tente de reconquérir son épouse, parce qu'il croit n'avoir été enfermé que quelques mois... Il se heurte à un mur, sa femme étant passé à autre chose. Il va alors tout faire pour essayer d'être l'homme qu'elle aurait aimé qu'il soit. Entre temps, il se lie d'amitié avec Tiffany, la belle-sœur du meilleur ami de Pat, Ronnie. Une jeune veuve devenue instable psychologiquement et qui enchaîne les relations sexuelles sans lendemain.

Pat Solitano (Bradley Cooper) is in a bit of a blue funk. It’s not enough that he was confined to a mental institution after catching his wife with another man and nearly beating the guy to death. Now this turbulently bipolar blunderer is emerging from his time away with no job, no house (back to Mom and Dad he goes!) and pariah status among everyone except the really cute, emotionally disturbed girl next door (Jennifer Lawrence).

Sounds like a recipe for a bad ol’ Indiewood melodrama, right? But the primary pleasure of this black romantic comedy, adapted by writer-director David O. Russell from Matthew Quick’s novel, is how jagged-edged everything is, with a stellar group of actors spouting overlapping, acid-tongued dialogue like their lives depended on it. This shouldn’t be surprising for those familiar with Russell’s singular cinema-of-hysteria: Beginning with his incest-farce feature debut, Spanking the Monkey (1994), the filmmaker has created a uniquely discomfiting body of work that explores distinctly American neuroses with bracing specificity and frequent hilarity. (Extract)

Keith Uhlich

David O. Russell («The Fighter») erfreut mit einer liebenswürdigen kleinen Erzählung mit präzisen Dialogen und Darstellern, die Freude daran haben, emotionale Wracks zu spielen, die ein bisschen gestört und wahnsinnig komisch sind. Jennifer Lawrence bekam für ihre Leistung den Oscar als beste Hauptdarstellerin.

Andreas Scheiner

American Madness at its best. Nichts ist so durchgeknallt wie die ganz gewöhnliche Familie - weil sie aus lauter lieben fürsorglichen Menschen besteht. Bradley Cooper kommt aus der Anstalt heim, Jennifer Lawrence will ihn haben. Sie springt ihm in die Arme, furioses Finale! David O. Russell inszeniert so fetzig, dass sogar Robert De Niro mit den Ohren schlackert.

Fritz Göttler

Galerie photoso

Ecran Large, 18/01/2013
© Tous droits réservés Ecran Large. Fourni par Ecran Large Archiv
Le Figaro, 29/01/2013
© Tous droits réservés Le Figaro. Fourni par Le Figaro Archiv
Variety, 08/09/2012
© Tous droits réservés Variety. Fourni par Variety Archiv
Entertainment Weekly, 15/11/2012
© Tous droits réservés Entertainment Weekly. Fourni par Entertainment Weekly Archiv
02/01/2013
© Tous droits réservés Süddeutsche Zeitung. Fourni par Süddeutsche Zeitung Archiv
Der Standard, 01/01/2013
© Tous droits réservés Der Standard. Fourni par Der Standard Archiv
Video Essay: The Romcom
Leigh Singer / Sight & Sound
en / 05/02/2016 / 15‘15‘‘

Director David O. Russell on his career and the film
Scott Feinberg / The Hollywood Reporter
en en / 30/01/2013 / 33‘51‘‘

The Craft of the Director: David O Russell
Jeremy Kagan / Directors Guild of America
en / 26/05/2016 / 132‘12‘‘

Données du filmo

Autres titres
Silver Linings DE
Happiness Therapy FR
Genre
Drame, Romance
Durée
122 Min.
Langue originale
Anglais
Prix importants
Oscar 2013: Meilleure actrice (Jennifer Lawrence)
Ratings
cccccccccc
ØVotre évaluation7,5/10
IMDB:
7,7 (751429)
Cinefile-User:
< 10 votes
Critiques :
6,7 (3) q

Casting & Equipe techniqueo

Bradley CooperPat
Jennifer LawrenceTiffany
Robert De NiroPat Sr.
PLUS>

Bonuso

iVidéo
Video Essay: The Romcom
Sight & Sound, en , 15‘15‘‘
s
Director David O. Russell on his career and the film
The Hollywood Reporter, en en, 33‘51‘‘
s
The Craft of the Director: David O Russell
Directors Guild of America, en , 132‘12‘‘
s
gPresse écrite
Critique Ecran Large
Jérémy Ponthieux
s
Critique Le Figaro
Emmanuèle Frois
s
Critique Variety
Justin Chang
s
Critique Entertainment Weekly
Lisa Schwarzbaum
s
Critique Süddeutsche Zeitung
Fritz Göttler
s
Critique Der Standard
Dominik Kamalzadeh
s
Nous utilisons des cookies. En naviguant sur cinefile.ch, vous acceptez notre politique d'utilisation des cookies. Pour plus de détails, voir notre déclaration de protection des données